Žena apokalypsy
Maria jako matka vždy předchází svého Syna. Při návratu svého Syna mu bude také připravovat cestu. Jako žena oděná sluncem povede poslední bitvu dějin spásy proti mocnostem hlubin. S Duchem Svatým, jehož je nevěstou, bude vyvoleným duším říkat ono blažené slovo: „Přijď!“. Maria je tedy branou, která vede k věčnému životu.
Přípravná modlitba
Přijď, Duchu Svatý, naplň srdce svých věřících a zapal v nás oheň své božské lásky.
Ó, Maria, Neposkvrněná Panno a Matko Boží!
Ty jsi vyvolená dcera Otce,
věrná nevěsta Ducha Svatého
a nejčistší matka Ježíšova.
Protože jsi Ježíšova matka, jsi také naše matka.
Jsi moje matka, moje Paní a Královna!
Vypros mi osvícení a lásku Ducha svatého,
abych tě stále lépe poznával a více miloval.
Budu-li zcela patřit tobě, budu také zcela patřit Ježíši.
Celý se Ti dávám, ó Maria, Tobě samé chci patřit. Amen.
Ave Maris Stella
Zdrávas, hvězdo moří, Živitelko Boží, ustavičná Panno, blahá nebes bráno! | Ave, maris stella, Dei mater alma atque semper virgo, felix caeli porta. |
„Ave“ Tobě pěla ústa Gabriela: mír nám vlej, když jméno Eva zpět je čteno. | Sumens illud „Ave“ Gabrielis ore, funda nos in pace, mutans Evae nomen. |
Rozvaž pouta viny, slepoty vzdal stíny, zbav nás všeho zlého, zdroj buď dobra všeho. | Solve vincla reis, profer lumen caecis, mala nostra pelle, bona cuncta posce. |
Ukaž nám, žes Matka: prosba Tvá je sladká sluchu Syna Tvého, pro nás zrozeného. | Monstra te esse matrem, sumat per te precem qui pro nobis natus tulit esse tuus. |
Panno požehnaná, milostí jsi schrána: změň nás v prosté viny, v tiché, čisté syny! | Virgo singularis, inter omnes mitis, nos culpis solutos mites fac et castos. |
Dopřej nám žít čistě, ať kráčíme jistě k Tobě do Tvé říše patřit na Ježíše. | Vitam praesta puram, iter para tutum, ut videntes Jesum semper collaetemur. |
Ctěme Boha Otce, chvalme Boha Syna, slavme Boha Ducha: Třem buď pocta jedna. Amen. | Sit laus Deo Patri, summo Christo decus, Spiritui Sancto honor, tribus unus. Amen. |
Litanie k Duchu svátému
(Pro soukromou pobožnost)
Pane, smiluj se.
Kriste, smiluj se.
Pane, smiluj se.
Kriste, uslyš nás.
Kriste, vyslyš nás.
Otče z nebes, Bože, smiluj se nad námi.
Synu, Vykupiteli světa, Bože, …
Duchu svatý, Bože,
Svatá Trojice, jeden Bože,
Duchu svatý, vycházející z Otce i Syna,
Duchu svatý, rovný Otci i Synu,
Duchu, z jehož vnuknutí mluvili svatí lidé Boží,
Duchu, vydávající svědectví o Kristu,
Duchu, který nás učíš veškeré Pravdě,
Duchu, který jsi sestoupil na Pannu Marii,
Duchu, který jsi v podobě holubice sestoupil na Krista,
Duchu, který ses zjevil nad apoštoly v ohnivých jazycích,
Duchu Páně, který jsi naplnil celou zemi,
Duchu Boží, který v nás přebýváš,
Duchu moudrosti a rozumu,
Duchu rady a síly,
Duchu umění a zbožnosti,
Duchu bázně Boží,
Duchu milosti a slitovnosti,
Duchu víry, naděje a lásky,
Duchu pokory a čistoty,
Duchu pokoje a tichosti,
Duchu, který zkoumáš i hlubiny Boží,
Duchu, který za nás prosíš vzdechy nevyslovitelnými,
Duchu, který řídíš Církev,
Duchu, v němž jsme znovuzrozeni,
Duchu osvojení dětí Božích,
Milostiv nám buď, odpusť nám Pane.
Milostiv nám buď, vyslyš nás Pane.
Ode všeho zlého, vysvoboď nás, Pane.
Ode všeho hříchu, …
Od pokušení a úkladů ďáblových,
Od odpírání poznané pravdě,
Od zatvrzelosti a nekajícnosti,
Od nečistoty duše i těla,
Od domýšlivosti a malomyslnosti,
Od smrti věčné,
I když jsme hříšníci, prosíme Tě, vyslyš nás.
Abys nám ráčil vnuknout ošklivost ke hříchu, …
Abys ráčil osvěcovat naše mysli svým světlem,
Abys ráčil vtisknout svůj zákon do našich srdcí,
Abys nás ráčil roznítit ohněm své lásky,
Abys nám ráčil udělit ducha pravé zbožnosti,
Abys nás ráčil vést cestami spásy,
Abys nám ráčil udělit umění, jehož jediného je nám zapotřebí,
Abys nás ráčil povzbuzovat ke konání dobra,
Abys nám ráčil popřát zásluhu ctnosti,
Abychom žili duchem a nepovolovali žádostem těla,
Abychom pamatovali, že jsme Tvým chrámem, a neposkvrňovali své údy,
Abychom nezarmucovali Tebe, Ducha svatého,
Abychom se snažili zachovat jednotu ducha ve svazku pokoje,
Abychom setrvali v dobrém až do konce,
Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, odpusť nám, Pane.
Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, vyslyš nás, Pane.
Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, smiluj se nad námi.
V. Duchu svatý, naplň srdce svých věrných.
R. A zapal v nich oheň své božské lásky.
Modleme se:
Pane, prosíme, ať je při nás moc Ducha svatého, která by naše srdce milostivě očistila a chránila nás ode všech protivenství. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.
Sv. Ludvík – O pravé mariánské úctě
Mariánská úcta bude na konci časů obzvlášť nutná
Všichni bohatí z lidu, abych užil výrazu Ducha Svatého podle výkladu svatého Bernarda [všichni bohatí z lidu] se k Tobě budou pokorně obracet se svými prosbami po celá staletí, a zvláště na konci světa. To znamená, že největší světci, duše nejbohatší na milosti a ctnosti, se budou neúnavně modlit k Panně Marii, aby stále žili v její přítomnosti, řídili se Jejím dokonalým příkladem a zakoušeli Její velkou pomoc.
Řekl jsem, že to nastane zvláště na konci světa, a to už brzy, protože Bůh se svou svatou Matkou způsobí, že povstane mnoho velkých světců a světic, kteří svou svatostí převýší skoro všechny ostatní svaté, tak jako libanonské cedry převyšují keříčky. Tak to bylo zjeveno jedné svaté duši, jejíž život popsal P. de Renty.
Tyto veliké duše, plné milosti a horlivosti, budou vyvoleny, aby se postavily na odpor Božím nepřátelům, kteří budou křičet ze všech stran.
Tyto duše budou jedinečným způsobem uctívat Pannu Marii. Jednou rukou budou bojovat a druhou stavět, osvěcovány Jejím světlem, živeny Jejím mlékem, vedeny Jejím duchem, podpírány Její paží a střeženy Její ochranou. Jednou rukou budou přemáhat, porážet a drtit bludaře s jejich bludy, rozkolníky s jejich rozkoly, modláře s jejich modlami a hříšníky s jejich bezbožností. Druhou rukou pak budou stavět chrám pravého Šalamouna a tajemné Boží město, to znamená Pannu Marii, kterou svatí Otcové nazývají chrámem Šalamounovým a tajemným městem Božím. Slovem i příkladem budou všechny lidi přitahovat k pravé mariánské úctě. Získají tím mnoho nepřátel, ale také mnoho vítězství a slávy samotného Boha. Tak to zjevil Bůh svatému Vincenci Ferrerskému, velikému apoštolovi své doby, jak to on rozsáhle vylíčil v jednom svém díle. Zdá se, že Duch Svatý to předpověděl v žalmu kde čteme: A poznají, že Bůh vládne nad Jakubem a nad celou zemí. K večeru se obrátí a budou trpět hladem jako psi a budou obcházet městem, aby nalezli, co by mohli sníst. Tím městem, které lidé na konci světa naleznou, aby se obrátili a utišili svůj hlad po spravedlnosti, je Panna Maria, kterou Duch Svatý nazývá městem Božím a obcí Boží.
Zvláštní úloha Panny Marie na konci časů
Skrze Marii spása světa začala a skrze Marii má být dokonána. Maria se při prvním příchodu Krista téměř neprojevovala, aby lidé, ještě málo poučení a osvícení o osobě Jejího Syna, se nevzdalovali od pravdy, kdyby příliš silně a nevhodným způsobem lnuli k Marii. K tomu by zjevně došlo, kdyby poznali Mariin půvab, kterým Ji Bůh obdařil i navenek. Je to tak pravdivé, že nám svatý Diviš Areopagita ve svých spisech říká, že když Ji uviděl, byl by Ji pro Její skrytý půvab a nesrovnatelnou krásu pokládal za bohyni, kdyby ho víra, v níž byl pevně utvrzen, neučila jinak. Ale při Kristově druhém příchodu má Duch Svatý způsobit, že Maria bude poznávána a zjevována, aby byl poznáván a milován Ježíš Kristus a aby se Jemu sloužilo. Už neexistují důvody, které vedly Ducha Svatého k tomu, aby svou Snoubenku skrýval během Jejího pozemského života a aby ji tak málo zjevoval při hlásání evangelia. Bůh tedy chce v těchto posledních časech zjevit a odhalit tajemství Panny Marie, která je vrcholným dílem Jeho rukou:
1. Protože Maria se na tomto světě skrývala a ve své hluboké pokoře se považovala za méně než prach. Od Boha, Jeho apoštolů a evangelistů si vyprosila, aby vůbec nebyla známa.
2. Protože Maria je vrcholným dílem Božích rukou jak v nebi svou slávou, tak milostí zde na zemi. Bůh chce být za to na zemi od lidí chválen a oslavován.
3. Protože Maria je jitřenkou, která předchází a dává zazářit Slunci spravedlnosti, kterým je Kristus, musí lidé nejdříve poznat a pochopit Pannu Marii, aby poznali a pochopili Krista.
4. Protože Maria je cestou, po níž k nám Kristus přišel poprvé, bude Maria opět cestou, až k nám Kristus přijde podruhé, i když to nebude týmž způsobem.
5. Protože Maria je spolehlivým prostředkem a přímou a neposkvrněnou cestou, aby lidé došli ke Kristu a dokonale Ho nalezli, musí duše, které mají zazářit svatostí, nalézat Krista skrze Marii. Kdo nalezne Marii, nalezne život, to je Krista, který je Cesta, Pravda a Život. Ale člověk nemůže nalézt Marii, když Ji nehledá, a nemůže Ji hledat, když Ji nezná, neboť nehledáme to, co neznáme, a ani po tom netoužíme. Je tedy více než kdy jindy nutné poznávat Marii, aby byla co nejvíce poznávána a oslavována Nejsvětější Trojice.
6. Maria má v těchto posledních dobách více než kdy jindy zazářit milosrdenstvím, mocí a milostí: milosrdenstvím, aby přiváděla zpátky ubohé hříšníky a zbloudilce a láskyplně je přijímala, když se obrátí a budou se vracet do katolické Církve. Dále má Maria zazářit mocí proti nepřátelům Božím, modlářům, rozkolníkům, mohamedánům, židům a zatvrzelým bezbožníkům, kteří rozpoutají hroznou bouři, aby svedli všechny, kdo se jim postaví na odpor, a aby je přemohli sliby a hrozbami. A nakonec Maria zazáří milostí, aby povzbuzovala a posilovala Kristovy udatné vojíny a věrné služebníky, kteří budou bojovat za Jeho zájmy.
7. A Maria se musí stát pro ďábla a jeho sluhy strašlivou jako vojsko seřazené k boji, zejména v těchto posledních časech. Ďábel totiž bude dobře vědět, že mu zbývá málo času, dokonce méně než kdy jindy, aby uvrhl duše do záhuby, a proto každým dnem bude násobit své úsilí a útoky. Brzy vyvolá krutá pronásledování a bude strojit zrádné úklady věrným služebníkům a pravým dětem Panny Marie, které přemáhá obtížněji než ostatní.
Rozhodující zápas na konci věků
Tato poslední krutá pronásledování ďáblova stále porostou až do nástupu vlády antikristovy a zejména na ně se vztahuje ona první slavná Boží předpověď a prokletí vynesené proti hadovi v pozemském ráji. Je vhodné, abychom zde tu předpověď vysvětlili k větší slávě Panny Marie, ke spáse Jejích dětí a k ďáblovu zahanbení: Nepřátelství položím mezi tebe a ženu, mezi tvé a Její semeno. Ona potře tvou hlavu, zatímco ty budeš strojit úklady Její patě.
Bůh učinil a vytvořil pouze jediné nepřátelství, a to nesmiřitelné, které potrvá, ba poroste až do konce. Je to nepřátelství mezi Marií, Jeho důstojnou Matkou, a ďáblem, mezi dětmi a služebníky Panny Marie a dětmi a přívrženci Luciferovými. Maria, svatá Matka Boží, je tedy nejstrašnějším nepřítelem, kterého Bůh postavil proti ďáblovi. Hned od doby pozemského ráje, i když Maria byla tehdy pouze v Boží mysli, dal Bůh Jí samotné tolik nenávisti proti tomuto prokletému nepříteli Boha, tolik důmyslu k odhalení zloby tohoto starého hada a tolik síly k přemožení, svržení a zničení tohoto pyšného bezbožníka, že se Jí ďábel nejen bojí více než všech andělů a lidí, ale v jistém smyslu i více než samotného Boha. To ovšem neznamená, že Boží hněv, nenávist a moc nejsou nekonečně větší než hněv, nenávist a moc Panny Marie, neboť Mariina dokonalost je omezena. Satan se však bojí Panny Marie dokonce více než samotného Boha především proto, že ve své pýše trpí nekonečně víc, když je přemáhán a trestán nepatrnou a pokornou služebnicí Boží. Její pokora ho pokořuje více než moc Boží. Za druhé je to proto, že Bůh dal Marii tak velikou moc proti ďáblům, že se Jejího jediného vzdechu pro některou duši bojí více než proseb všech svatých a Její
jediné pohrůžky více než všech ostatních muk, jak byli často proti své vůli donuceni přiznat ústy posedlých osob.
Čeho Lucifer pozbyl pýchou, to Maria získala pokorou. Co Eva zavrhla a čeho pozbyla neposlušností, Maria zachránila poslušností. Eva tím, že poslechla hada, zahubila sebe i všechny své děti a vydala mu je. Maria svou dokonalou věrností Bohu zachránila spolu se sebou i všechny své děti a služebníky a zasvětila je Jeho Velebnosti.
Děti Mariiny a děti satanovy
Bůh položil nejenom jedno nepřátelství, totiž mezi Marii a démona, ale i mnohá nepřátelství, totiž mezi pokolení Panny Marie a pokolení démonovo. To znamená, že Bůh položil mnohá nepřátelství, odpor a skrytou nenávist také mezi pravé děti a služebníky Mariiny a děti a otroky ďáblovy. Ti se navzájem vůbec nemají rádi a nemají mezi sebou vůbec žádný niterný vztah. Děti Beliálovy, tj. otroci satanovi neboli přátelé světa, dosud vždycky pronásledovali a budou více než kdy jindy pronásledovat ty, kteří náležejí Panně Marii, jako Kain kdysi pronásledoval svého bratra Ábela a Ezau svého bratra Jakuba. Ti jsou předobrazy zavržených a předurčených. Ale pokorná Maria stále bude vítězit nad tímto pyšným satanem, a to tak velkolepě, že rozdrtí jeho hlavu, sídlo zpupnosti. Maria vždycky odhalí jeho hadí zlomyslnost a odkryje jeho pekelné úklady. Zmaří jeho ďábelské plány a až do konce časů bude chránit své věrné služebníky před jeho krutými spáry. Avšak Mariina moc nade všemi ďábly se zaskví zvláště v posledních dobách. Tehdy satan nastrojí úklady Její patě, to znamená Jejím pokorným nevolníkům a chudým dětem, které Maria povzbudí, aby mu vypověděli válku. V očích světa budou nepatrní a ubozí a budou přede všemi ponížení jako pata. Bude se po nich šlapat, jako se našlapuje na paty, a budou utlačováni, jako ostatní údy těla tlačí na patu. Zato však budou bohatí Božími milostmi, které jim Maria bude hojně rozdávat. Svou svatostí budou před Bohem velmi velicí a vyvýšení. Svým nadšením předčí všechny lidi a budou tak silně opřeni o pomoc Boží, že s pokorou své paty, ve spojení s Marií, rozdrtí hlavu pekelného hada a nastolí vítězství Ježíše Krista.
Apoštolové posledních časů
A Bůh chce, aby v přítomné době více než kdy jindy byla Jeho svatá Matka poznávána, milována a uctívána. To se bezpochyby stane, když předurčení začnou s milostí a osvícením Ducha Svatého uctívat Pannu Marii niterným a dokonalým úkonem, jak je o tom dále poučím. Vždyť potom uvidí jasně, nakolik to víra dovolí, tu krásnou Hvězdu mořskou. Pod Jejím vedením zakotví v dobrém přístavu navzdory všem bouřím a pirátům. Budou poznávat vznešenost této Královny a úplně se zasvětí Její službě jako Její poddaní a nevolníci z lásky. Budou zakoušet Její mateřskou laskavost a projevy přízně a budou Ji milovat něžně jako Její milované děti. Budou poznávat, jak je plná milosrdenství a jak stále potřebují Její pomoc. Za všech okolností se k Ní budou utíkat jako ke své drahé přímluvkyni a prostřednici u Krista. Poznají, že Maria je nejsnazší, nejkratší a nejdokonalejší cestou ke Kristu, a zcela se Jí vydají tělem i duší, aby týmž způsobem patřili Kristu.
Ale jací budou tito služebníci, nevolníci a děti Panny Marie? Budou to služebníci Páně, kteří jako žhnoucí oheň všude založí oheň božské lásky. Budou ostrými šípy v ruce mocné Marie jako šípy v ruce mocného, aby prokláli Nepřítele. Budou to děti Léviho, které budou zcela pročištěné ohněm velkých protivenství a budou zcela lnout k Bohu. Ve svém srdci ponesou zlato lásky, ve svém duchu kadidlo modlitby a ve svém těle myrhu umrtvování. Pro chudé a maličké budou všude líbeznou vůní Kristovou, kdežto pro důležité, bohaté a pyšné tohoto světa budou vůní smrtící.
Budou to hřmící oblaky poletující vzduchem na sebemenší zavanutí Ducha Svatého. K ničemu se nebudou poutat, ničemu se nebudou divit, nebudou si dělat žádné starosti, ale budou šířit déšť Božího Slova a věčného života. Budou hřímat proti hříchu, burácet proti světu, zasáhnou ďábla a jeho pomocníky a dvojsečným mečem Slova Božího probodnou skrz naskrz k životu nebo ke smrti všechny, k nimž je Bůh pošle.
Budou to praví apoštolové posledních časů, jimž mocný Pán udělí slovo a sílu, aby konali divy a dobyli na nepřátelích slavnou kořist. Budou spát bez zlata a stříbra a co více, budou bezstarostní mezi jinými kněžími, duchovními a kleriky. Avšak budou mít stříbrná křídla holubice, aby letěli, kamkoli je Duch Svatý povolá, s čistým úmyslem hledat slávu Boží a spásu duší. Na místech, kde budou kázat, zanechají po sobě jenom zlato lásky, která je naplněním celého Zákona.
A víme, že to budou praví učedníci Kristovi. Budou kráčet ve šlépějích Jeho chudoby, pokory, pohrdání světem a lásky, budou učit úzké cestě k Bohu v čisté pravdě podle svatého evangelia a nikoli podle zásad světa. Ničím se nebudou znepokojovat, nebudou brát ohled na postavení člověka, nikoho nebudou šetřit, nebudou se bát ani poslouchat žádného člověka, i kdyby byl sebemocnější. Budou mít v ústech ostrý dvojsečný meč Božího Slova a na ramenou zkrvavenou korouhev Kříže. V pravé ruce ponesou krucifix a v levé růženec a v srdci budou mít svatá jména
Ježíš a Maria. V celém svém chování budou projevovat skromnost a Ježíšovo umrtvování. Hle, to jsou velikáni, kteří přijdou, a Maria bude přítomna z Božího rozkazu, aby rozepjala svou moc nad mocí bezbožníků, modlářů a mohamedánů. Ale kdy a jak se to stane? To ví jenom Bůh. Na nás je mlčet, modlit se, toužit a čekat: Čekal jsem a čekal.
Čtení z Písma svatého
I ukázalo se na nebi veliké znamení: Žena ozářená sluncem, pod jejíma nohama měsíc a na její hlavě koruna z dvanácti hvězd. A jsouc v požehnaném stavu, křičela ve svých porodních bolestech a těžce pracovala k porodu. I ukázalo se jiné znamení na nebi: Hle, veliký drak, ohnivý, se sedmi hlavami a desíti rohy a na jeho hlavách sedm korun a jeho ocas táhl (za sebou) třetinu nebeských hvězd a pak je hodil na zem. A ten drak se postavil před ženu, která měla poroditi, aby hned po porodu pohltil její dítko. I porodila dítko mužského pohlaví, jež mělo říditi všechny národy železnou berlou. Avšak to její dítko bylo vzato k Bohu na jeho trůn. A žena utekla na poušť, a tam jí připravil Bůh místo, aby ji tam živili po tisíc dvě stě šedesát dní. I nastal [veliký] boj v nebi. Michael se svými anděly bojoval proti draku. A bojoval drak i jeho andělé, ale nepřemohli (je) a ztratili své místo v nebi. I byl svržen ten veliký drak, ten starý had, zvaný ďáblem a satanem, jenž svádí celý svět; byl svržen na zem a s ním byli svrženi i jeho andělé. A uslyšel jsem mocný hlas v nebi volati: Nyní přišla spása, moc a království Boha našeho i moc jeho Pomazaného, neboť byl svržen žalobník našich bratří, který žaloval na ně před Bohem naším ve dne i v noci. Oni zvítězili nad ním krví Beránkovou a slovem svého svědectví a nemilovali svůj život až k smrti. Proto se veselte, nebesa a jejich obyvatelé! Běda zemi a moři, neboť ďábel sestoupil s velikou zlostí k vám! Ví, jak krátkou má lhůtu. Jakmile drak viděl, že je svržen na zem, pronásledoval tu ženu, která porodila hošíka. Ale ženě byla dána dvě křídla toho velikého orla, aby letěla na poušť na své místo, kde měla býti živena po čas a po časy a po půl času, jsouc vzdálena od hada. I vychrlil had ze své tlamy na ženu mocný proud vody, aby ji (tím proudem) strhl. Ale země přispěla ženě na pomoc; otevřela svůj jícen a pohltila proud, který drak vychrlil ze své tlamy. I rozzlobil se drak na ženu a vzdálil se, aby bojoval s ostatními jejími dítkami, které plní Boží přikázání a drží se pevně svědectví Ježíše [Krista]. A postavil se na mořském písku. (Ap 12, 1-18)
Modlitba
Všemohoucí, věčný Bože, tys přijal Neposkvrněnou Pannu Marii, matku svého Syna, s tělem i duší do nebeské slávy. Prosíme Tě, dej, abychom vždy pamatovali na nebeské věci, a tak jednou měli podíl na její slávě. Amen.
Chvíle rozjímavé modlitby.
Sv. Ludvík – Tajemství Mariino
Plody tohoto zasvěcení
Tato pobožnost, věrně konaná, dává nesmírně vzácné plody. Když život Mariin je zakořeněn v duši, nežije už jaksi duše, nýbrž Marie žije v ní; duše Mariina se stane takřka její duší. Vždyť je-li Maria nevýslovnou, ale skutečnou milostí Královnou v duši, jaké divy v ní koná! Protože je vykonavatelkou velkých divů, zvláště uvnitř, pracuje tam tajně, i od duše nepoznána, jež by svým poznáním ničila krásu jejich děl. Protože je všude Pannou plodnou, přináší do každého nitra čistotu srdce a těla, čistotu v úmyslech, záměrech, plodnost v dobrých skutcích. Nemysli, drahá duše, že Maria, nejplodnější ze všech čistých tvorů, jež zrodila i Bohočlověka, zůstává v duši věrné nečinna. Působí, že žije neustále v Ježíši a Ježíš Kristus v ní. Jestliže Ježíš Kristus je tak plodem Mariiným v každé duši zvlášť jako pro všechny lidi všeobecně, je to zvláště v duši, kde přebývá tato přesvatá Panna, že Ježíš Kristus je jejím plodem a veledílem. Konečně se stává této duši vším po Ježíši Kristu. Osvěcuje jejího ducha svou čistou vírou, prohlubuje její srdce svou pokorou, rozšiřuje a zapaluje svou láskou, očišťuje svou čistotou, zušlechťuje a zvyšuje svým mateřstvím. Ale nač se zdržuji? Jen zkušenost naučí těmto divům Mariiným, divům neuvěřitelným pro pyšné učence a i pro většinu pobožných lidí. Nemohli bychom říci, že jako po prvé přišel Bůh na svět prostřednictvím Marie v pokoření a zničení, že právě tak prostřednictvím Marie přijde Bůh po druhé, jak celá Církev očekává, aby vládl všude a soudil živé i mrtvé? Kdo ví, jak se to stane a kdy se to stane? Ale vím dobře, že Bůh, jehož myšlenky jsou od našich vzdáleny více než nebe od země, přijde v době a způsobem nejméně očekávaným lidmi i nejučenějšími a nejvzdělanějšími v Písmě svatém, které je v této věci velmi temné. Musíme rovněž věřiti, že na konci časů, a snad dříve, než myslíme, vzbudí Bůh velké lidi, naplněné Duchem Svatým a zcela oddané úctě Mariině, jejichž prostřednictvím vykoná tato přesvatá Panovnice obrovské divy ve světě, aby zde zničila hřích a na království zkaženého světa založila království Ježíše Krista, svého Syna. A právě touto pobožností k přesvaté Panně, kterou jen velmi krátce naznačuji ve své slabosti, dokážou tyto svaté osoby všechno.
Vnější cvičení v této pobožnosti
Kromě vnitřního cvičení v této pobožnosti, o němž jsem mluvil, jsou vnější cvičení, a ani ta nesmíme opomíjeti a zanedbávati.
První je, dáti se Ježíši Kristu některý význačný den rukama Mariinýma, jejímiž otroky se stáváme. Přijímati tohoto dne na tento účel a stráviti jej v modlitbě. Toto zasvěcení obnovíme alespoň každého roku téhož dne.
Druhé: dáti svaté Panně po všechna léta ve stejný den malou daň na znamení otroctví a závislosti; takovou oběť dávali vždy otroci svým pánům. Tímto poplatkem je buď nějaké umrtvení, nebo nějaká almužna, nebo nějaká pouť, některé modlitby. Blahoslavený Marin podle výpovědí svého bratra svatého Petra Damiána veřejně se bičoval každého roku téhož dne u oltáře svaté Panny. Nepřikazujeme ani neradíme tuto horlivost, ale nedáváme-li Marii mnoho, musíme jí obětovat, co jí nabízíme, se srdcem pokorným a vděčným.
Třetí: slaviti po všechna léta se zvláštní zbožností svátek Zvěstování, jenž je hlavním svátkem této pobožnosti, založení ke cti a následování závislosti, kterou na se bere tohoto dne věčné Slovo z lásky k nám.
Čtvrté vnější cvičení je: modliti se každý den – avšak nezavazujeme se k tomu pod hříchem – Korunku svaté Panny, skládající se ze tří Otčenášů a dvanácti Zdrávasů, modliti se často Magnificat, jedinou to píseň, kterou máme od Marie, abychom poděkovali Bohu za jeho dobrodiní a vyprosili si nová. Zvláště nesmíme zapomenout pomodlit se je po sv. přijímání jako díkůčinění. Učený Gerson nám praví, že Panna Maria se je sama modlila často a zvláště po svatém přijímání. Učený Benzonius, vykládaje Magnificat, uvádí mnoho zázraků, vykonaných jeho mocí. Praví, že ďáblové se chvějí a utíkají, když slyší tato slova: Fecit potentiam in brachio suo, dispersit superbos mente cordis sui.
Páté cvičení je: modliti se zbožně Zdrávas Maria. Věrní otroci Ježíšovi v Marii musí rádi často se modliti tuto modlitbu, jejíž cenu a záslužnost, vznešenost a nutnost dosti neznáme. Zdrávas Maria je nebeská rosa, která svlažuje naši duši a zúrodňuje ji pro všechny ctnosti. Duše, která nebyla svlažena touto modlitbou, nepřináší plody, dává pouze trní a bodláčí. Vyvolené duše, pochopte, že Zdrávas Maria je nejkrásnější ze všech modliteb po Otčenáši. Je to nejdokonalejší pozdrav, jaký můžete učinit Marii, poněvadž je to pozdrav, který jí poslal Nejvyšší po archandělu, aby získal její srdce. Zdrávas Maria, dobře pomodlené, zahání na útěk ďábla, je kladivem, které ho drtí. Zdrávas Maria je posvěcením duše, radostí andělů, melodií předurčených, písní Nového Zákona, rozkoší Mariinou, slávou nejsvětější Trojice, Zdrávas Maria je láskyplným polibkem, který vtiskujeme Marii, je rdící se růží, kterou jí přinášíme, je vzácnou perlou, kterou jí podáváme, je pohárem ambrosie a božského nektaru, jejž jí dáváme. Všechna tato přirovnání jsou od svatých. Prosím vás tedy snažně pro lásku, kterou vás nosím v Ježíši a Marii, abyste se nespokojili modlitbou Korunky svaté Panny, nýbrž abyste se modlili i růženec, alespoň pětidesátkový a patnáctidesátkový, máte-li kdy, každý den, a v hodinu smrti budete dobrořečiti dni a hodině, kdy jste mi uvěřili. A když jste zasívali v požehnáních Ježíše a Marie, budete i sbírati z věčných požehnání v nebesích: Oui seminat in benedictionibus, de benedictionibus et metet.
Modlitba svatého růžence alespoň pět desátků
Zakončete den chválami, modlitbami a děkovnými písněmi!
Tota pulchra es, Maria, et macula originalis non est in te. Tu gloria Hierusalem, tu laetitia Israel, tu honorificentia populi nostri, tu advocata peccatorum. O Maria, O Maria, Virgo prudentissima, Mater clementissima, ora pro nobis, intercede pro nobis ad Dominum Jesum Christum. | Celá jsi krásná, Maria a prvotní poskvrny není na tobě. Ty jsi sláva Jeruzaléma, ty jsi radost Izraele. ty jsi čest našeho lidu, ty jsi obhájkyní hříšníků. Ó Maria, ó Maria, Panno nejmoudřejší, Matko nejdobrotivější, modli se za nás, přimlouvej se za nás u Pána Ježíše Krista. |
Jeden komentář: „7. července“
-
Reverendissimus pater
Předpokládám, že vlastní provádění „Vnějších cvičení v této pobožnosti“ není součástí dnešní přípravy. Rád bych se zeptal, zda budou alespoň některá součástí programu ve VB, nebo zda k nim ještě dostaneme nějakou instrukci.
Děkuji.
P.L.
Napsat komentář: Petr Lepeška Zrušit odpověď na komentář