Snoubenka Ducha Svatého
Celý Mariin život byl zastíněn Duchem Svatým. Písmo svaté nám o ní mnoho neříká, ale je příznačné, že první a poslední zmínka o ní v Novém zákoně ji ukazuje ve spojení s Duchem Svatým. Při Zvěstování ji zastínil Duch Svatý a při zázraku o Letnicích byla uprostřed apoštolů. Opravdová láska k Marii a úcta k Duchu Svatému patří velmi úzce k sobě.
Přípravná modlitba
Přijď, Duchu Svatý, naplň srdce svých věřících a zapal v nás oheň své božské lásky.
Ó, Maria, Neposkvrněná Panno a Matko Boží!
Ty jsi vyvolená dcera Otce,
věrná nevěsta Ducha Svatého
a nejčistší matka Ježíšova.
Protože jsi Ježíšova matka, jsi také naše matka.
Jsi moje matka, moje Paní a Královna!
Vypros mi osvícení a lásku Ducha svatého,
abych tě stále lépe poznával a více miloval.
Budu-li zcela patřit tobě, budu také zcela patřit Ježíši.
Celý se ti dávám, ó Maria, Tobě samé chci patřit. Amen.
Ave Maris Stella
Zdrávas, hvězdo moří, Živitelko Boží, ustavičná Panno, blahá nebes bráno! | Ave, maris stella, Dei mater alma atque semper virgo, felix caeli porta. |
„Ave“ Tobě pěla ústa Gabriela: mír nám vlej, když jméno Eva zpět je čteno. | Sumens illud „Ave“ Gabrielis ore, funda nos in pace, mutans Evae nomen. |
Rozvaž pouta viny, slepoty vzdal stíny, zbav nás všeho zlého, zdroj buď dobra všeho. | Solve vincla reis, profer lumen caecis, mala nostra pelle, bona cuncta posce. |
Ukaž nám, žes Matka: prosba Tvá je sladká sluchu Syna Tvého, pro nás zrozeného. | Monstra te esse matrem, sumat per te precem qui pro nobis natus tulit esse tuus. |
Panno požehnaná, milostí jsi schrána: změň nás v prosté viny, v tiché, čisté syny! | Virgo singularis, inter omnes mitis, nos culpis solutos mites fac et castos. |
Dopřej nám žít čistě, ať kráčíme jistě k Tobě do Tvé říše patřit na Ježíše. | Vitam praesta puram, iter para tutum, ut videntes Jesum semper collaetemur. |
Ctěme Boha Otce, chvalme Boha Syna, slavme Boha Ducha: Třem buď pocta jedna. Amen. | Sit laus Deo Patri, summo Christo decus, Spiritui Sancto honor, tribus unus. Amen. |
Litanie k Duchu svátému
(Pro soukromou pobožnost)
Pane, smiluj se.
Kriste, smiluj se.
Pane, smiluj se.
Kriste, uslyš nás.
Kriste, vyslyš nás.
Otče z nebes, Bože, smiluj se nad námi.
Synu, Vykupiteli světa, Bože, …
Duchu svatý, Bože,
Svatá Trojice, jeden Bože,
Duchu svatý, vycházející z Otce i Syna,
Duchu svatý, rovný Otci i Synu,
Duchu, z jehož vnuknutí mluvili svatí lidé Boží,
Duchu, vydávající svědectví o Kristu,
Duchu, který nás učíš veškeré Pravdě,
Duchu, který jsi sestoupil na Pannu Marii,
Duchu, který jsi v podobě holubice sestoupil na Krista,
Duchu, který ses zjevil nad apoštoly v ohnivých jazycích,
Duchu Páně, který jsi naplnil celou zemi,
Duchu Boží, který v nás přebýváš,
Duchu moudrosti a rozumu,
Duchu rady a síly,
Duchu umění a zbožnosti,
Duchu bázně Boží,
Duchu milosti a slitovnosti,
Duchu víry, naděje a lásky,
Duchu pokory a čistoty,
Duchu pokoje a tichosti,
Duchu, který zkoumáš i hlubiny Boží,
Duchu, který za nás prosíš vzdechy nevyslovitelnými,
Duchu, který řídíš Církev,
Duchu, v němž jsme znovuzrozeni,
Duchu osvojení dětí Božích,
Milostiv nám buď, odpusť nám Pane.
Milostiv nám buď, vyslyš nás Pane.
Ode všeho zlého, vysvoboď nás, Pane.
Ode všeho hříchu, …
Od pokušení a úkladů ďáblových,
Od odpírání poznané pravdě,
Od zatvrzelosti a nekajícnosti,
Od nečistoty duše i těla,
Od domýšlivosti a malomyslnosti,
Od smrti věčné,
I když jsme hříšníci, prosíme Tě, vyslyš nás.
Abys nám ráčil vnuknout ošklivost ke hříchu, …
Abys ráčil osvěcovat naše mysli svým světlem,
Abys ráčil vtisknout svůj zákon do našich srdcí,
Abys nás ráčil roznítit ohněm své lásky,
Abys nám ráčil udělit ducha pravé zbožnosti,
Abys nás ráčil vést cestami spásy,
Abys nám ráčil udělit umění, jehož jediného je nám zapotřebí,
Abys nás ráčil povzbuzovat ke konání dobra,
Abys nám ráčil popřát zásluhu ctnosti,
Abychom žili duchem a nepovolovali žádostem těla,
A bychom pamatovali, že jsme Tvým chrámem, a neposkvrňovali své údy,
Abychom nezarmucovali Tebe, Ducha svatého,
Abychom se snažili zachovat jednotu ducha ve svazku pokoje,
Abychom setrvali v dobrém až do konce,
Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, odpusť nám, Pane.
Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, vyslyš nás, Pane.
Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, smiluj se nad námi.
V. Duchu svatý, naplň srdce svých věrných.
R. A zapal v nich oheň své božské lásky.
Modleme se:
Pane, prosíme, ať je při nás moc Ducha svatého, která by naše srdce milostivě očistila a chránila nás ode všech protivenství. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.
Sv. Ludvík – O pravé mariánské úctě
Maria rodí Krista v duších
Navíc Ježíš je nyní stejně jako vždycky plodem Mariiným, jak Jí to nebe i země stále opakují: A požehnaný plod života Tvého, Ježíš. Je tedy jisté, že Kristus je plodem a dílem Mariiným jak pro každého jednotlivce, ve kterém přebývá svou milostí, tak i pro celý svět. Z toho plyne, že je-li v srdci některého věřícího utvořen Kristus, může směle říci: „Je to díky Marii! Co mám, je Jejím působením a Jejím plodem a bez Ní bych to neměl.“ A na Pannu Marii je možné vztáhnout slova sv. Pavla ještě pravdivěji, než je vztahoval on sám na sebe: Stále rodím Boží děti, dokud v nich nebude utvořen Ježíš Kristus, Můj milý Syn, do plnosti svého věku. Svatý Augustin předstihuje sám sebe i všechno, co jsem právě řekl, když říká, že všichni předurčení, aby byli připodobněni obrazu Božího Syna, jsou na tomto světě skryti v lůně Panny Marie, kde jsou chráněni, živeni, kde se o ně pečuje a kde se rozvíjejí prostřednictvím této laskavé Matky, dokud je neporodí k životu slávy po smrti, která je vlastně jejich narozením, jak Církev nazývá smrt spravedlivých. Toto tajemství milosti je opravdu [úplně] neznámé zavrženým, a dokonce je málo známé předurčeným!
Bůh Duch Svatý si chce utvářet vyvolené v Ní a skrze Ni. Říká Jí: „Moje milovaná a Moje Snoubenko, zapusť kořeny všech svých ctností do Mých vyvolených, aby rostli ze ctnosti do ctnosti a z milosti do milosti. Když jsi žila na zemi a konala nejvznešenější ctnosti, zalíbilo se Mi v Tobě tak, že Tě toužím znovu nacházet na zemi, aniž přestaneš být v nebi. Proto se rozmnožuj v Mých vyvolených, abych v nich se zalíbením viděl kořeny Tvé nezdolné víry, hluboké pokory, naprostého umrtvování, Tvé vznešené modlitby, Tvé planoucí lásky, pevné naděje a všech Tvých ctností. Stále jsi Moje věrná, čistá a plodná Snoubenka, jako jsi byla vždycky, takže Tvá víra Mi dává věřící, Tvá čistota Mi dává panny a Tvá plodnost Mi dává vyvolené a chrámy.
Když Maria v nějaké duši zapustí kořeny, koná v ní zázraky milosti, které může konat jenom Ona, protože jenom Ona je Panna plodná, které nikdy nebylo ani nebude podobné co do čistoty a plodnosti. Maria s Duchem Svatým vykonala to největší, co kdy bylo a bude, když zrodila Bohočlověka, a Ona tudíž vykoná i největší věci, které přijdou v posledních dobách. Jí je vyhrazeno utváření a výchova velikých světců, kteří přijdou na konci světa, protože jenom tato jedinečná a úžasná Panna může ve spojení s Duchem Svatým vykonat jedinečné a obdivuhodné věci.
Když Ji Duch Svatý, Její Snoubenec, nalezne v některé duši, spěchá tam a plně do ní vstupuje. Dává se té duši hojně podle toho, kolik místa ona poskytuje Panně Marii, Jeho Snoubence. Jedním z hlavních důvodů, proč Duch Svatý nyní v našich duších nekoná zjevné zázraky, je, že v nich nenalézá dostatečné spojení se svou věrnou a nerozlučnou Snoubenkou. Říkám: nerozlučnou Snoubenkou, protože od okamžiku, kdy se Láska, která je podstatou vztahu Otce a Syna, zasnoubila s Marií, aby zplodila Krista, Hlavu vyvolených, a Krista ve vyvolených, Marii nikdy neodmítla, protože Ona je vždycky věrná a plodná.
Čtení z Písma svatého
Šestého měsíce potom poslal Bůh anděla Gabriela do galilejského města jménem Nazaret k panně, zasnoubené muži jménem Josef, z rodu Davidova. A jméno té panny bylo Maria. Když k ní anděl vešel, řekl: „Zdráva buď, milosti plná! Pán s tebou! [Požehnaná tys mezi ženami!“ Když to uslyšela], ulekla se nad jeho řečí a přemýšlela, co znamená tento pozdrav. I řekl jí anděl: „Neboj se, Maria, neboť jsi nalezla milost u Boha! Hle, počneš v svém lůně a porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš. Ten bude veliký a bude Synem Nejvyššího. Pán Bůh mu dá trůn Davida, jeho otce, a bude kralovati nad potomstvem Jakubovým na věky; a jeho království bude bez konce.“ I řekla Maria k andělu: „Jak se to stane, vždyť muže nepoznávám?“ Odpověděl jí anděl: „Duch Svatý sestoupí na tebe a moc Nejvyššího tě zastíní. Proto také to Svaté, co se [z tebe] narodí, bude Syn Boží. A hle, Alžběta, tvá příbuzná, i ona počala syna v svém stáří a ta, která je pokládána za neplodnou, je nyní již v šestém měsíci. Neboť u Boha není nic nemožné.“ Tu odvětila Maria: „Aj, já služebnice Páně, staniž se mi podle slova tvého!“ A odešel od ní anděl. (Lk 6, 26-38)
Chvíle rozjímavé modlitby.
Sv. Ludvík – Tajemství Mariino
Jak Maria v nás tvoří Ježíše
Maria je nazvána svatým Augustinem a je ve skutečnosti živým kadlubem Boha, forma Dei, to znamená, že jen v ní se utvořil přirozeně Bohočlověk, a to znamená rovněž, že jen v ní se může přirozeně přetvořit člověk v boha, pokud je toho schopna lidská přirozenost milostí Ježíše Krista.
Sochař může přirozeně vytvořit sochu nebo poprsí dvěma způsoby: 1. buďto použije své dovednosti, síly, vědomosti a dobrých nástrojů, aby vytvořil obraz v beztvárné a tvrdé hmotě; 2. nebo jej odleje do formy. První způsob je zdlouhavý a obtížný, přivádí mnoho nehod. Stačí často jediný špatný úder dlátem nebo kladivem, aby se zkazilo celé dílo. Druhý způsob je rychlý, snadný a příjemný, téměř bez námahy a útraty, jen když je nástroj dokonalý a představuje věc přirozeně a když je látka, jíž používá, dosti tvárná a nijak se nevzpírá jeho ruce.
Maria je velký nástroj Boží, utvořený Duchem Svatým k přirozenému vytvoření Boha-člověka hypostatickým spojem a k vytváření člověka-boha milostí. Nechybí této formě žádný rys božství. Kdokoliv se do něho vrhne, a nechá se volně zpracovat, přijímá zde všechny rysy Ježíše Krista, pravého Boha, způsobem jemným a přizpůsobeným lidské slabosti bez mnoha utrpení a námah, způsobem bezpečným, bez bázně šálení, neboť ďábel nikdy neměl a nebude mít přístupu k Marii, a konečně způsobem svatým a neposkvrněným, bez stínu nejmenší poskvrny hříchu. Ó, jaký rozdíl je mezi duší přetvořenou v Ježíše Krista cestami obyčejnými, která spoléhá jako sochař na svou zručnost a dovednost, a mezi duší docela tvárnou, jemnou, měkkou, která nespoléhajíc na sebe, vrhá se v Marii a nechává se v ní utvářet činností Ducha Svatého! Kolik je skvrn, kolik chyb, kolik temnot, kolik klamů, kolik přirozeného a lidského je v první a jak je druhá čistá, božská a podobná Ježíši Kristu!
Chvalozpěv Mariin
Není a nebude nikdy tvora, v němž by byl Bůh větší – mimo sama sebe – než v přesvaté Marii, aniž vyjímáme blahoslavené, Cherubíny a nejvyšší Serafy v samém ráji. Maria je rájem Božím a nevýslovným světem, do něhož vstoupil Syn Boží, aby v něm tvořil divy, aby jej střežil a měl v něm zalíbení. Bůh stvořil svět pro člověka poutníka, na němž přebýváme, a stvořil svět pro člověka blaženého, jímž je nebe. Ale stvořil ještě jiný svět pro sebe, jemuž dal jméno Maria; svět neznámý téměř všem smrtelníkům zde na zemi a nepochopitelný všem andělům a všem blahoslaveným, kteří ve výšinách nebeských jsou v takovém úžasu z vidění Boha tak nesmírně vznešeného nad ně všechny, tak odděleného a skrytého ve svém světě, v přesvaté Marii, že neustále volají: Svatý, Svatý, Svatý.
Duše nachází Boha v Marii
Blahoslavená a tisíckrát blahoslavená je duše zde na zemi, jíž Duch Svatý zjevuje tajemství Mariino a dává jí je poznat, jíž otvírá tuto uzavřenou zahradu a dovoluje do ní vstoupit, jíž dává přístup k této zapečetěné studnici a dovoluje jí z ní čerpat a z ní pít dlouhými doušky živé vody milosti. Tato duše nalezne jen Boha bez tvora v tomto milostném tvoru, ale Boha nekonečně vznešeného a svatého a zároveň nekonečně shovívavého a přizpůsobeného její slabosti. Protože Bůh je všude, můžeme jej nalézt všude, i v pekle, ale není místa, na němž by ho mohl tvor nalézt sobě bližšího, přizpůsobenějšího své slabosti než v Marii, protože z toho důvodu do ní sestoupil. Všude jinde je chlebem silných a chlebem andělským, ale v Marii je chlebem dítek.
Nepředstavujme si tedy s několika falešnými osvícenci, že Maria jako tvor je překážkou spojení se Stvořitelem; to už nežije Maria, to je sám Ježíš Kristus, to je sám Bůh, jenž žije v ní. Její přetvoření v Boha daleko přesahuje přetvoření sv. Pavla a ostatních svatých, jak ani nebe není vyvýšeno nad zemi. Maria je stvořena jen pro Boha! A jsouc daleka toho, aby zastavovala u sebe duši, která se jí vrhá do klína, naopak, ona ji vrhá ihned do Boha a spojuje s ním tím dokonaleji, čím dokonaleji se duše spojuje s ní. Maria je podivuhodná ozvěna Boha, která odpovídá jen »Bůh«, když voláme »Maria«, která oslavuje jen Boha, když se svatou Alžbětou ji nazýváme blahoslavenou. Kdyby falešní osvícenci, jež byli bídně oklamáni ďáblem i v modlitbě, uměli nalézt Marii a prostřednictvím Marie Ježíše, neučinili by tak hrozných pádů. Jestliže jsme jednou nalezli Marii a Marií Ježíše a Ježíšem Boha Otce, nalezli jsme všechno dobro, praví svaté duše: Inventa… atd. Praví všechno, nic nevyjímaje: všechnu milost a všechno přátelství Boží, všechnu bezpečnost proti nepřátelům Božím, všechnu pravdu proti lži, všechnu snadnost a všechno vítězství proti úkladům spásy, všechnu rozkoš a všechnu radost v hořkostech života.
Žádné Mariino dítě není bez kříže
To neznamená, že ten, kdo nalezl Marii pravou pobožností, je osvobozen od křížů a utrpení. Naopak, daleko více na něho útočí než na jiného, protože Maria, jsouc matkou živých, dává všem svým dětem částku stromu života, jímž je kříž Ježíšův, ale dávajíc jim mnoho křížů, vyprošuje jim i milost, aby je snášeli trpělivě a radostně, takže kříže, které ona dává svým služebníkům, jsou spíše rozkošemi nebo sladkými kříži než kříži hořkými. A cítí-li zároveň hořkost kalichu, jejž musí nezbytně pít, aby se stali přáteli Božími, útěcha a radost této Matky, jež vystřídá smutek, je nekonečně povzbuzuje ke snášení křížů ještě těžších a hořčích.
Nesnáze tedy spočívá v umění nalézt opravdu přesvatou Marii, abychom nalezli veškeru bohatou milost. Bůh, jsa svrchovaným Pánem, může nám dát sám bezprostředně, co pravidelně dává prostřednictvím Marie. Nemůžeme ani bez nerozvážnosti tvrdit, že leckdy tak neučiní. Avšak podle řádu, stanoveného božskou Moudrostí, dává se lidem pravidelně jen prostřednictvím Marie v řádu milosti, jak praví svatý Tomáš. Chceme-li se blížit k němu a spojiti se s ním, musíme použít téhož prostředku, jehož on použil, aby sestoupil k nám, aby se stal člověkem a sdělil nám své milosti. Prostředkem tedy k nalezení milosti, a to bohaté milosti, je pravá pobožnost k Marii.
Než třeba poznamenat, že je mnoho pravých pobožností k nejsvětější Panně, neboť zde nemluvím o falešných.
Modlitba svatého růžence alespoň pět desátků
Zakončete den chválami, modlitbami a děkovnými písněmi!
Napsat komentář