21. června

Neupřímnost

Pravdomluvnost už nemá na světě žádnou váhu. Život ovládají lži, přetvářka a pokrytectví. Každý chce vypadat jako někdo, kým není. Lstivost a bezohledná přetvářka jsou všeobecně vychvalovány jako ctnost, takže se tímto zlem nakazují i věřící.

Přípravná modlitba

Přijď, Duchu Svatý, naplň srdce svých věřících a zapal v nás oheň své božské lásky.

Ó Maria, Neposkvrněná snoubenko Ducha Svatého,
Matko Ježíšova a Matko má,
má Paní a Královno!

Chci se ti zcela odevzdat,
skrze tebe chci zcela patřit Ježíši.
Vypros mi světlo a sílu od Ducha Svatého a očisti mě od ducha světa.

Ave Maris Stella

Zdrávas, hvězdo moří,
Živitelko Boží,
ustavičná Panno,
blahá nebes bráno!
Ave, maris stella,
Dei mater alma
atque semper virgo,
felix caeli porta.
„Ave“ Tobě pěla
ústa Gabriela:
mír nám vlej, když jméno
Eva zpět je čteno.
Sumens illud „Ave“
Gabrielis ore,
funda nos in pace,
mutans Evae nomen.
Rozvaž pouta viny,
slepoty vzdal stíny,
zbav nás všeho zlého,
zdroj buď dobra všeho.
Solve vincla reis,
profer lumen caecis,
mala nostra pelle,
bona cuncta posce.
Ukaž nám, žes Matka:
prosba Tvá je sladká
sluchu Syna Tvého,
pro nás zrozeného.
Monstra te esse matrem,
sumat per te preces
qui pro nobis natus
tulit esse tuus.
Panno požehnaná,
milostí jsi schrána:
změň nás v prosté viny,
v tiché, čisté syny!
Virgo singularis,
inter omnes mitis,
nos culpis solutos
mites fac et castos.
Dopřej nám žít čistě,
ať kráčíme jistě
k Tobě do Tvé říše
patřit na Ježíše.
Vitam praesta puram,
iter para tutum,
ut videntes Jesum
semper collaetemur.
Ctěme Boha Otce,
chvalme Boha Syna,
slavme Boha Ducha:
Třem buď pocta jedna.
Amen.
Sit laus Deo Patri,
summo Christo decus,
Spiritui Sancto
honor, tribus unus.
Amen.

Veni Creator

Už Tvůrce Duchu svatý přijď
nitra svých věrných navštívit
a naplň Boží milostí
hruď naši, kterou stvořil jsi.
Veni Creator Spiritus,
Mentes tuorum visita,
Imple superna gratia,
Quae tu creasti pectora.
Ty Těšitel jsi nazýván,
dar vzácný, jejž Bůh seslal nám,
zdroj živý, láska, oheň v ní
a posvěcení duchovní.
Qui diceris Paraclitus,
Altissimi donum Dei,
Fons vivus, ignis, caritas,
Et spiritalis unctio.
Tys Dárce darů sedmerých,
prst Boží v dílech veškerých,
jsi slavný slib, jejž Otec dal,
jimž hrdla řečí požehnal.
Tu septiformis munere,
Digitus Paternae dexterae,
Tu rite promissum Patris,
Sermone ditans guttura.
Zažehni světlo v myšlení,
svou láskou srdce prožehni,
v čem tělo klesá slabostí,
tam napřim síly milostí.
Accende lumen sensibus,
Infunde amorem cordibus,
Infirma nostri corporis,
Virtute firmans perpeti.
Odpůrce zažeň do dáli,
a uděl nám mír trvalý,
ať se vždy pod Tvým vedením
vyhneme vlivům škodlivým.
Hostem repellas longius,
Pacem que dones protinus:
Ductore sic te praevio,
Vitemus omne noxium.
Nauč nás Boha Otce znát,
líp jeho Syna poznávat
a v Tebe, Ducha od obou,
vždy věřit s myslí pokornou.
Per te sciamus da Patrem,
Noscamus atque Filium:
Teque utriusque Spiritum
Credamus omni tempore.
Ježíši, každý tvor Tě chval,
neboť jsi slavně z mrtvých vstal,
i Otce, Ducha milosti,
ať věčně všechno tvorstvo ctí. Amen.
Deo Patri sit gloria.
Et Filio, qui a mortuis
Surrexit, ac Paraclito,
in saeculorum saecula. Amen.

Text k rozjímání

Pán říká: „Já jsem pravda.“ Křesťan si musí ošklivit lež, přetvářku a pokrytectví a být pravdivý a upřímný ve slovech i postojích.

Kristus byl čistý jako křišťál. Nebyl v něm žádný klam ani faleš. Pravdivost ve slovech i skutcích, pravdomluvnost za každou cenu – to je cíl, který si křesťan klade.

Žádné ústupky duchu světa: Nesmíme si brát za vzor vnější chování dětí tohoto světa; ne! jejich způsobu oblékání, bydlení, stravování a konání ostatních životních povinností.

A to je důležitější, než by se mohlo zdát.

Dále nesmíme věřit ani následovat falešné zásady světa; nesmíme myslet, mluvit a jednat jako děti světa. Jejich zásady se od učení Věčné Moudrosti liší stejně jako noc ode dne a smrt od života. Zkoumejte někdy jejich postoje a slova: Jak špatně tito světští lidé smýšlejí a mluví o všech velkých pravdách! Nelžou otevřeně; své lži skrývají pod zdáním pravdy. Myslí si, že nelžou, a přece lžou. Většinou otevřeně neobhajují hřích, ale jednají s ním, jako by byl dobrý nebo slušný, nebo jako by byl lhostejný a nedůležitý. Svět se od ďábla naučil, jak maskovat ošklivost hříchu a lži, a v tom spočívá jeho špatnost, o níž evangelista Jan říká: „Celý svět je ponořený do zloby.“ (1Jan 5,19) V tom je jeho špatnost. A to platí dnes více než kdy jindy.

Musíme i nadále co nejvíce utíkat ze společnosti lidí, a to nejen ze společnosti světských lidí, která je zhoubná a nebezpečná, ale dokonce i ze společnosti některých zbožných lidí, pokud není užitečná a pokud s ní jen ztrácíme čas.

Čtení z Písma svatého

Vaše řeč budiž však: ,Ano, ano’ – ,ne, ne!’ Co nad to jest, ze zlého jest. (Mt 5,37)

Kdyby vaším otcem byl Bůh, milovali byste mne, neboť já jsem od Boha vyšel a přišel. Vždyť jsem nepřišel sám od sebe, nýbrž On mě poslal. Proč nerozumíte mé řeči? Proto, že nemůžete slyšeti mé slovo. Vy máte ďábla za otce a chcete jednati podle přání svého otce. On byl vrahem lidí od počátku a nestál v pravdě, poněvadž v něm pravdy není. Když lže, mluví z vlastního, neboť je lhář a otec lži. (Jan 8,42-44)

Chvíle rozjímavé modlitby.

Modlitba

Prosíme tě, Pane, ať Utěšitel, který pochází od tebe, osvěcuje naši mysl a uvádí nás do veškeré pravdy, jak slíbil tvůj Syn. Amen.

Ó Maria, zrcadlo spravedlnosti, učiň mě upřímným a pravdivým. Amen.

Následování Krista – Tomáš Kempenský

O čistém úmyslu a upřímném smýšlení

1. Dvěma křídly se člověk povznáší nad pozemské věci: a to upřímností a čistotou. Upřímnost musí být ve smýšlení, čistota v žádosti. Upřímnost směřuje k Bohu, čistota ho dosahuje a zažívá. Žádný dobrý skutek ti nebude zatěžko, budeš-li v srdci prost nezřízené žádosti. A nebudeš-li zamýšlet a hledat nic jiného než Boží zalíbení a prospěch bližního, budeš požívat vnitřní svobody.

Kdyby tvé srdce bylo spravedlivé, byl by ti každý tvor zrcadlem života a knihou svatých naučení. Není tak malého a nepatrného tvora, aby neukazoval Boží dobrotu.

2. Kdybys byl vnitřně dobrý a čistý, všechno bys jasně viděl a dobře chápal. Čisté srdce proniká nebe i peklo. Jaký je kdo uvnitř, tak soudí i navenek. A je-li na světě nějaká radost, dojista ji má člověk čistého srdce. A je-li někde trápení a úzkost, nejlépe to poznává špatné svědomí.

Jako železo vložené do ohně ztrácí rez a celé se rozžhaví, tak se člověk plně obrácený k Bohu zbavuje duchovní malátnosti a mění se v nového člověka.

3. Začne-li člověk vlažnět, bojí se i nepatrné námahy a rád přijímá vnější útěchu. Ale když se začne dokonale přemáhat a mužně kráčet po Boží cestě, tehdy si ani nepovšimne toho, co se mu před tím zdálo těžké.

Zakončete den chválami, modlitbami a děkovnými písněmi!

Karitas habundat in omnia,
de imis excellentissima super sidera
atque amantissima in omnia,
quia summo regi osculum pacis dedit.
Láska překypuje ve všem,
nejvýtečnější od hlubin až po hvězdy,
a také nejvíce přátelská ze všeho,
protože dala nejvyššímu králi polibek míru.
sv. Hildegarda z Bingenu

3 komentáře: „21. června“

  1. Lucie Cekotová avatar
    Lucie Cekotová

    Odlišný způsob oblékání dovedu pochopit; rozdíl denně vidíme na ulicích a v dopravních prostředcích. Ale bydlení a stravování? Myslí se tím, že máme doma kříže, obrazy Panny Marie a svatých, že se v pátek a v další postní dny postíme, nebo má být ten rozdíl ještě v něčem dalším?

    1. P. jan franta avatar

      Svatému Ludvíkovi je ve všem vzorem Moudrost Boží – tj. Ježíš Kristus.
      Jak žil Ježíš Kristus, tak má žít křesťan.
      Přemýšlejme nad tím, jak bydlel a jak se stravoval Spasitel. Spoustu věcí víme z Evangelií a také od A. K. Emmerichové.

      Nebudu se moc rozepisovat. Jenom řeknu, že sv. Ludvík používal místo polštáře kámen. Nechci tím tvrdit, že to máte dělat, ale on to tak dělal.

    2. Renata Michaela avatar
      Renata Michaela

      Vyložila bych si to třeba jako nevyhledávání zbytečného pohodlí, luxusu, lahůdek, zábav, zbytečného inventáře v bytě a podobných věcí. Kámen pod hlavou, no nevím. Ono když člověk ráno v 5 musí do práce, je to trošku něco jiného. To, co dělali mnozí, by bylo zajisté hodno následování, ale jak mi řekl jeden (dobrý) kněz: oni neřídili auto. Sedněte ráno do auta unavení, odepřete si ještě to kafe a dopadnete jako já před časem: bouchnete do zábrany, několikrát se vzpamatujete v protisměru. Z mého pohledu by to bylo nezodpovědné. Možná také záleží na tom, v jakém věku se člověk obrátí: pokud někdo praktikuje celý život, asi je to jiné, než po 50. Tím ale nechci v žádném případě tvrdit, že člověk nemá se ničeho odříkat, nic Pánu obětovat, jenom možná musí hledat jiné způsoby a hlavně všechno konzultovat se zpovědníkem. On ten Zlý, když neuspěje s tím, aby člověk nic Pánu neobětoval, snaží se jít opačnou cestou. Třeba nám otec Jan poradí?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *